جک پنوماتیک (سیلندر پنوماتیک ) چیست ؟
جک پنوماتیک (Pneumatic actuator) همان فعال کننده پنوماتیک (محرک هوای فشرده) می باشد. این سیستم بر اساس هوای فشرده طراحی شده است که در آن هوای فشرده شده به نیروی مکانیکی تبدیل می شود.روندحرکت آن به این صورت استکه هوای فشرده از پورت ورودی جک وارد شده و در پشت سیلندر جمع می شود و با فشار خود منجر به حرکت صفحه ای که شفت جک به آن متصل است می شود و به این صورت جک به حرکت خواهد درامد.پارامترهای مهمی برای انتخاب جک پنوماتیک وجود دارد که از جمله ان می توان به مشخص کردن طول کورس و قطر پیستون جک اشاره کرد. (فاصله بین نقطه اولیه حرکت تا اخرین نقطه ای که میله پیستون طی می کند طول کورس نام دارد و با واحد میلی مترمعین می شود. معممولا طول کورس برای جک های پنوماتیک از 1تا 2000 میلی متر متغیر است. درواقع طول کورس همان دامنه حرکتی جک تلقی می شود
جابجایی قطعهها را ایجاد میکند.
ویژگی مهم جک پنوماتیک بادی این است که بسیار ساده و قابل کنترل هستند. با تنظیم فشار هوا و شیرهای کنترلی مناسب، میتوان تغییر سرعت و کورس (مسافت جابجایی) جک را تنظیم کرد. این نوع از جکها در صنعت، اتوماسیون، رباتیک، ماشینسازی، و بسیاری از برنامههای مختلف مکانیکی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.
جک پنوماتیک بادی مزایایی نظیر سرعت بالا، قابلیت تنظیم کورس و نیرو، عملکرد ساده و قابلیت کنترل، و عدم نیاز به روغن به عنوان ماده مشتقات نفتی دارند که میتوانند در برخی از برنامههای خاص بسیار مفید باشند.
جک پنوماتیک در صنعت
جک پنوماتیک در صنعت بسیار پرکاربرد می باشد که از مهم ترین صنایع مورد استفاده از ان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
معرفی قطعات سیلندر پنوماتیک
اجزای تشکیل دهنده سیلندر پنوماتیک آن چنان پیچیده نمی باشد و اساس کار آن قانون پاسکال است. این سیستم از پیستون,شفت ,بوش ,مگنت ,درپوش ,بامبر و و تعدادی قطعات دیگر تشکیل شده است.
سیلندر
پیستون
میله شفت سیلندر
کفشک سر و ته جک
اجزای جک پنوماتیک
سیلندر:
مشابه یک استوانه توخالی است که سطح داخلی ان کاملا صیقل داده شده. جنس سیلندر ان آلومینیوم ,استیل و فولادی است.
پیستون:
جنس پیستون داخل سیلندر همانند جنس سیلندر بوده و درون سیلندر قرار می گیرد .
میله یا شفت سیلندر:
میله یا شفت سیلندر که جنس ان استیل و نوع کربن و فولاد با روکش کروم می باشد.
کفشک های سرو ته جک:
کفشک ها از جنس الومینیوم, فولاد و یا استیل می باشد که پورت های ورود و خروج بر روی ان تعبیه شده.
ترمز یا ضربه گیر جک:
بر روی کفشک های سروته جک قرار دارد که از ضربه زدن جک جلوگیری می کند.
اورینگ و پکینگ:
وجود ان بر روی پیستون وظیفه اب بندی را بر عهده دارد
چند مفهوم پایه درباره جک پنوماتیک
کورس پیستون:
به فاصله بین اولین نقطه حرکت شفت سیلندر یا میل پیستون تا نقطه پایان حرکت گفته می شود.مقیاس اندازه گیری ان بر اساس میلی متر بوده و می تواند از 1 تا 2000 میلی متر (و یا بیشتر بر اساس نوع سیلندر) باشد
قطر میل پیستون:
زمانی که طول کورس پیستون زیاد باشد برای جلوگیری از خمش و اسیب میل پیستون نیاز است که میزان حداکثر تحمل بار میل پیستون یا شیفت سیلندر دقیقا محاسبه گردد.هر قطر از سیلندر های پنوماتیک دارای قطر شفت استاندارد می باشد که اعداد ان در جدول استاندارد موجود است.
ضربه گیری در نقاط انتهایی:
هنگام کارکردن جک پنوماتیک باید سرعت پیستون قبل از پایان کورس کاهش یابد این کار باعث جلوگیری از ضربه خوردن قطعات می شود اگر این کار به درستی انجام نشود نه تنها به جک پنوماتیک صدمه وارد می کند بلکه ممکن است یک ماشین پنوماتیکی نیز بر اثر ضربه های وارد شده دچار اسیب گردد.به این دلیل که این صدمات برای سیلنر و ماشین بوجود نیاید سیلندرهای پنوماتیک استاندارد در دو سمت سرپوش سیلندر به سیستم ضربه گیر مجهز می شوند.
مشاهده مقاله سنسور جک پنوماتیک کلیک کنید
جک پنوماتیک با کورس قابل تنظیم چیست؟
جک پنوماتیک با کورس قابل تنظیم، یک واحد پنوماتیک است که برای ایجاد حرکت خطی قابل تنظیم در یک سیستم یا ماشین استفاده میشود. این جکها از هوا فشرده برای تولید نیرو و حرکت در جهت خطی بهره میبرند. کورس قابل تنظیم به این معناست که میتوانید تنظیم کنید چقدر حرکت خطی توسط جک انجام شود، به عبارت دیگر میزان جابجایی خطی جک قابل تنظیم است.
از این نوع از جکها در مکانها و برنامههای مختلف صنعتی و خودروسازی استفاده میشود. زمانی که نیاز به تغییر دقیق کورس یک سیستم یا وسیله دارید، این نوع از جکها میتوانند بسیار مفید باشند.
سنسور جک پنوماتیک
سنسور جک پنوماتیک نوعی سنسور است که برای اندازهگیری و کنترل وضعیت و جابجایی جک پنوماتیک استفاده میشود. این سنسورها به منظور نظارت بر عملکرد جکهای پنوماتیک و دقت در تعیین موقعیت، فشار، و حالت آنها استفاده میشوند.
سنسور جک پنوماتیک میتواند اطلاعاتی مانند زاویه، طول کورس (مسافت حرکت خطی)، فشار هوا داخل جک، وضعیت باز و بسته بودن جک، یا موارد مشابه را اندازهگیری کند.
این سنسورها معمولاً با استفاده از تکنولوژیهای مختلفی مانند پوتنسیومترها، انکودرها، سنسورهای فشار، سنسورهای مغناطیسی، یا سنسورهای اولتراسونیک عمل میکنند. اطلاعات اندازهگیری شده توسط سنسور به سیستم کنترل مرتبط منتقل میشود تا بتواند عملکرد جک پنوماتیک را کنترل و مانیتور کند.
استفاده از سنسورهای جک پنوماتیک به کاربران امکان کنترل دقیقتر و ایمنتر از جکهای پنوماتیک را میدهد و در برنامههای صنعتی، اتوماسیون، رباتیک، و سیستمهای اتوماتیک کاربرد دارد.
انواع جک پنوماتیک در صنعت و کاربرد آن ها
پیش از آنکه درباره انواع جک پنوماتیک بگوییم،باید بدانید که در بازار فروش مدل های بسیاری برای جک پنوماتیک موجود است. و بر اساس مشخصاتی که برای هر مدل در نظر گرفته شده به دسته های مختلفی تقسیم می شود یکی از دسته بندی های ان در ارتباط با مگنت قطعه ای که در جک به کار رفته است میباشد که به دو نوع مگنت دار و بی مگنت شناخته می شود.همچنین بر اساس طراحی ظاهری ساختار سیلندر بادی دسته بندی دیگری موجود است که عملکرد ان به دو قسمت تقسیم می شود:
جک بادی خطی پنوماتیک که بر اساس حرکت رفت و برگشت شفت است
جک بادی چرخشی پنوماتیک و حرکت شفت به صورت دورانی
سیلندر های پنوماتیک خطی
سیلندر های پنوماتیک خطی بوسیله ی نیروی هوای فشرده باعث حرکت رفت و برگشتی شفت می شوند.جک های خطی پنوماتیک خود به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
یک کاره یا یک طرفه
دو کاره یا دو طرفه
جک پنوماتیک یک طرفه( Single acting cylinder)
این سیلندر ها فقط از یک سوی کورس حرکتی خود کار انجام می دهند. در جک های پنوماتیک یک طرفه هوای فشرده از یک طرف وارد محفظه سیلندر شده و باعث حرکت پیستون می شود. بعد از قطع شدن فشار هوا,فنری که پشت پیستون قرار دارد هوای داخل محفظه را خالی می کند و پیستون به مکان اولیه کورس حرکتی خود باز میگردد و مجدد با باز شدن مسیر هوای فشرده پیستون به حرکت در می اید.
جک پنوماتیک (سیلندر پنوماتیک) چیست؟
جک پنوماتیک (Pneumatic actuator) همان فعال کننده پنوماتیک (محرک هوای فشرده) می باشد. این سیستم بر اساس هوای فشرده طراحی شده است که در آن هوای فشرده شده به نیروی مکانیکی تبدیل می شود.روندحرکت آن به این صورت استکه هوای فشرده از پورت ورودی جک وارد شده و در پشت سیلندر جمع می شود و با فشار خود منجر به حرکت صفحه ای که شفت جک به آن متصل است می شود و به این صورت جک به حرکت خواهد درامد.پارامترهای مهمی برای انتخاب جک پنوماتیک وجود دارد که از جمله ان می توان به مشخص کردن طول کورس و قطر پیستون جک اشاره کرد. (فاصله بین نقطه اولیه حرکت تا اخرین نقطه ای که میله پیستون طی می کند طول کورس نام دارد و با واحد میلی مترمعین می شود. معممولا طول کورس برای جک های پنوماتیک از 1تا 2000 میلی متر متغیر است. درواقع طول کورس همان دامنه حرکتی جک تلقی می شود.)
جک 4میل
اطلاعات بیشتر
افزودن به علاقه مندی
بستن
جک DNC پنوماتیک
جهت خرید تماس بگیرید
جک قلمی پنوماتیک
اطلاعات بیشتر
افزودن به علاقه مندی
بستن
جک قلمی پنوماتیک
جهت خرید تماس بگیرید
جک پنوماتیک کامپکت
اطلاعات بیشتر
افزودن به علاقه مندی
بستن
جک کامپکت پنوماتیک
جهت خرید تماس بگیرید
درباره پنوما
کلمه پنوما ریشه در زبان یونانی دارد و به معنای نفس یا هوا می باشد و پنوماتیک علمی است که درباره وقایع و حرکات هوا صحبت می کند.هم اکنون پنوماتیک به دلیل مزایا و کاربردهای بالایی که دارد(بازدهی بالا,قابل کنترل بودن, سادگی تعمیر, نگهداری اسان) درمیان صنعت گران بعنوان یک انرژی ارزان و کم خطر و بسیار تمیز مورد استقبال می باشد.
مزیت اصلی استفاده از جک های پنوماتیکی در صنعت
جک پنوماتیک منبعی در دسترس با کارکرد ساده می باشد.یکی از مهم ترین مزیت های ان پاک و بدون الودگی آن ها به دلیل کارکرد با هوای فشرده است.به همین دلیل از این نوع جک ها در صنایع غذایی و صنایع تولید دارو و… استفاده می شود.
دید کلی از ساختار سیستم پنوماتیک
ساختار سیستم پنوماتیک به گونه ای است که عملیات انتقال نیرو را به وسیله هوای فشرده انجام می دهد. تامین هوای فشرده مورد نیاز در این سیستم توسط کمپرسورها انجام می شود. کمپرسور هوا را فشرده میکند تا به فشار هوا یدلخواه برسد سپس هوای فشرده شده را در یک مخزن ذخیره می کند.بعد از فشرده شدن توسط کمپرسور دمای هوا بالا می رود به همین دلیل می تواند به اجزای سیستم اسیب برساند به همین علت هوای فشرده قبل از هدایت به سیستم باید خنک شود که از اسیب رساندن به قطعات جلوگیری شود. به دلیل وجود بخار اب در هوای فشرده در عملیات خنک سازی باید از یک واحد بهینه سازی برای خشک کردن هوای پرفشار استفاده کرد.به طور کلی سیلندر های پنوماتیک شامل بدنه(پوسته), پکینگ و سایر اتصالات می شود سیلندرهای پنوماتیک با توجه به کاربردها و کارایی هایی که دارند در طول ها و قطرهای مختلف و برای فشارهای کاری متفاوتی طراحی و تولید می شوند به طور معمول از پنوماتیک در فشارهای پایین استفاده می شود و حداکثر فشاری که برای این سیلندر ها در نظر گرفته می شود 300 بار است.
جک پنوماتیک برقی
جک پنوماتیک برقی یک دستگاه اتوماتیک است که با استفاده از ترکیب تکنولوژی پنوماتیک و برقی، وظایف بالا و پایین کردن یا حرکت را به صورت اتوماتیک و دقیق انجام میدهد. این دستگاه معمولاً از یک جک پنوماتیک به عنوان سیلندر پایهای استفاده میکند که با هوا فشرده یا گاز فشرده عمل میکند و از قدرت الکتریکی برای کنترل عملکرد آن استفاده میکند.
ویژگیهای جک پنوماتیک برقی شامل موارد زیر میشوند:
حرکت دقیق: این دستگاهها به عنوان یک سیستم کنترل حرکت دقیق عمل میکنند و میتوانند به موقعیت مورد نظر با دقت بالا حرکت کنند.
قدرت متغیر: توانایی تنظیم قدرت و سرعت حرکت از ویژگیهای مهم جک پنوماتیک برقی است. این قابلیت به کاربر این امکان را میدهد که حرکت را به متغیرهای مختلف محیطی و کاربری تطبیق دهد.
کاربردهای گسترده: جکهای پنوماتیک برقی در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، صنایع بستهبندی، تولیدات خوراکی، خطوط تولید، رباتیک، و سیستمهای انتقال و جابجایی مواد استفاده میشوند.
ضد انفجار: برخی از مدلهای جک پنوماتیک برقی مخصوصاً برای محیطهای خطرناک طراحی شدهاند و دارای استانداردها و مجوزهای مربوط به ضد انفجار هستند.
بهرهوری انرژی: جکهای پنوماتیک برقی به طور کلی از نظر بهرهوری انرژی به مقدار مناسبی شناخته میشوند. به این معنا که در برخی موارد، میتوانند بهترین گزینه برای اجرای حرکات با انرژی فشرده باشند.
با توجه به مزایا و ویژگیهای ذکر شده، جک پنوماتیک برقی به عنوان یک ابزار اتوماسیون صنعتی بسیار موثر و مفید است و در بسیاری از برنامههای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.
لینک های مفید:روش نصب جک پنوماتیک
جک پنوماتیک فشار قوی
جک پنوماتیک فشار قوی، یکی از انواع جکهای پنوماتیک است که به منظور تولید نیرو با فشار بسیار بالا و ایجاد جابجایی قوی در برنامههای صنعتی و مهندسی مورد استفاده قرار میگیرد. این جکها از هوای فشرده به عنوان منبع قدرت برای ایجاد نیرو و حرکت خطی در کاربردهای مختلف استفاده میکنند.
ویژگی اصلی جک پنوماتیک فشار قوی، توانایی تحمل فشار بسیار بالا درون سیلندرهای پنوماتیکی و ایجاد نیروی بزرگ است. این نوع از جکها معمولاً در برنامههایی که نیاز به انتقال بارهای سنگین و انجام کارهای خودکار با نیروی بالا دارند، مورد استفاده قرار میگیرند. آنها میتوانند در خطوط تولید، رباتیک صنعتی، ماشینآلات سنگین، و بسیاری از برنامههای صنعتی دیگر کاربرد داشته باشند.
جک پنوماتیک فشار قوی به دلیل توانایی ایجاد نیروی بزرگ و عملکرد سریع خود، در صنعت بهینهسازی فرآیند و افزایش بهرهوری بسیار مفید میباشد.
جک پنوماتیک بادی
جک پنوماتیک بادی یک دستگاه پنوماتیک است که برای تولید و کنترل حرکت خطی با استفاده از هوای فشرده به عنوان منبع نیرویی برای جابجایی یا تغییر مکان قطعهها یا بارها به کار میرود. این جکها به طور عمده شامل یک سیلندر پنوماتیک هستند که هوا را در داخل آن فشرده میکند و نیروی لازم برای جابجایی قطعهها را ایجاد میکند.
ویژگی مهم جک پنوماتیک بادی این است که بسیار ساده و قابل کنترل هستند. با تنظیم فشار هوا و شیرهای کنترلی مناسب، میتوان تغییر سرعت و کورس (مسافت جابجایی) جک را تنظیم کرد. این نوع از جکها در صنعت، اتوماسیون، رباتیک، ماشینسازی، و بسیاری از برنامههای مختلف مکانیکی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.
جک پنوماتیک بادی مزایایی نظیر سرعت بالا، قابلیت تنظیم کورس و نیرو، عملکرد ساده و قابلیت کنترل، و عدم نیاز به روغن به عنوان ماده مشتقات نفتی دارند که میتوانند در برخی از برنامههای خاص بسیار مفید باشند.
جک پنوماتیک در صنعت
جک پنوماتیک در صنعت بسیار پرکاربرد می باشد که از مهم ترین صنایع مورد استفاده از ان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ساخت ماشین های صنعتی
صنایع قطعه سازی
خودرو سازی
صنعت پرس
صنایع کاشی و سرامیک
و…
برای تولید و اماده سازی هوای فشرده باید چه تجهیزاتی را در نظر بگیریم؟
کمپرسور هوا
مخزن هوا
خشک کن هوا
فیلتر ورودی
فیلتر هوا با جدا کننده اب
رگلاتور فشار
محل های اب بندی
رعایت نکرن استاندارد ها در عملیات فشرده سازی عواقب زیر را به همراه خواهد داشت:
شیرها بیش از حد روغنی می شوند
گرفتگی صدا خفه کن ها
خوردگی سریع در اب بندها و قسمت های متحرک سیلندرها و شیرها
خوردگی در لوله ها ,شیرها, سیلندرها و اجزای دیگر
می توان با رعایت کردن استاندارد ها و اصول ایمنی در نگهداری از جک پنوماتیک از بروز خسارت های احتمالی ان پیشگیری کرد.
معرفی قطعات سیلندر پنوماتیک
اجزای تشکیل دهنده سیلندر پنوماتیک آن چنان پیچیده نمی باشد و اساس کار آن قانون پاسکال است. این سیستم از پیستون,شفت ,بوش ,مگنت ,درپوش ,بامبر و و تعدادی قطعات دیگر تشکیل شده است.
سیلندر
پیستون
میله شفت سیلندر
کفشک سر و ته جک
اجزای جک پنوماتیک
سیلندر:
مشابه یک استوانه توخالی است که سطح داخلی ان کاملا صیقل داده شده. جنس سیلندر ان آلومینیوم ,استیل و فولادی است.
پیستون:
جنس پیستون داخل سیلندر همانند جنس سیلندر بوده و درون سیلندر قرار می گیرد .
میله یا شفت سیلندر:
میله یا شفت سیلندر که جنس ان استیل و نوع کربن و فولاد با روکش کروم می باشد.
کفشک های سرو ته جک:
کفشک ها از جنس الومینیوم, فولاد و یا استیل می باشد که پورت های ورود و خروج بر روی ان تعبیه شده.
ترمز یا ضربه گیر جک:
بر روی کفشک های سروته جک قرار دارد که از ضربه زدن جک جلوگیری می کند.
اورینگ و پکینگ:
وجود ان بر روی پیستون وظیفه اب بندی را بر عهده دارد.
چند مفهوم پایه درباره جک پنوماتیک
کورس پیستون:
به فاصله بین اولین نقطه حرکت شفت سیلندر یا میل پیستون تا نقطه پایان حرکت گفته می شود.مقیاس اندازه گیری ان بر اساس میلی متر بوده و می تواند از 1 تا 2000 میلی متر (و یا بیشتر بر اساس نوع سیلندر) باشد
قطر میل پیستون:
زمانی که طول کورس پیستون زیاد باشد برای جلوگیری از خمش و اسیب میل پیستون نیاز است که میزان حداکثر تحمل بار میل پیستون یا شیفت سیلندر دقیقا محاسبه گردد.هر قطر از سیلندر های پنوماتیک دارای قطر شفت استاندارد می باشد که اعداد ان در جدول استاندارد موجود است.
ضربه گیری در نقاط انتهایی:
هنگام کارکردن جک پنوماتیک باید سرعت پیستون قبل از پایان کورس کاهش یابد این کار باعث جلوگیری از ضربه خوردن قطعات می شود اگر این کار به درستی انجام نشود نه تنها به جک پنوماتیک صدمه وارد می کند بلکه ممکن است یک ماشین پنوماتیکی نیز بر اثر ضربه های وارد شده دچار اسیب گردد.به این دلیل که این صدمات برای سیلنر و ماشین بوجود نیاید سیلندرهای پنوماتیک استاندارد در دو سمت سرپوش سیلندر به سیستم ضربه گیر مجهز می شوند.
مشاهده مقاله سنسور جک پنوماتیک کلیک کنید
جک پنوماتیک با کورس قابل تنظیم چیست؟
جک پنوماتیک با کورس قابل تنظیم، یک واحد پنوماتیک است که برای ایجاد حرکت خطی قابل تنظیم در یک سیستم یا ماشین استفاده میشود. این جکها از هوا فشرده برای تولید نیرو و حرکت در جهت خطی بهره میبرند. کورس قابل تنظیم به این معناست که میتوانید تنظیم کنید چقدر حرکت خطی توسط جک انجام شود، به عبارت دیگر میزان جابجایی خطی جک قابل تنظیم است.
از این نوع از جکها در مکانها و برنامههای مختلف صنعتی و خودروسازی استفاده میشود. زمانی که نیاز به تغییر دقیق کورس یک سیستم یا وسیله دارید، این نوع از جکها میتوانند بسیار مفید باشند.
سنسور جک پنوماتیک
سنسور جک پنوماتیک نوعی سنسور است که برای اندازهگیری و کنترل وضعیت و جابجایی جک پنوماتیک استفاده میشود. این سنسورها به منظور نظارت بر عملکرد جکهای پنوماتیک و دقت در تعیین موقعیت، فشار، و حالت آنها استفاده میشوند.
سنسور جک پنوماتیک میتواند اطلاعاتی مانند زاویه، طول کورس (مسافت حرکت خطی)، فشار هوا داخل جک، وضعیت باز و بسته بودن جک، یا موارد مشابه را اندازهگیری کند.
این سنسورها معمولاً با استفاده از تکنولوژیهای مختلفی مانند پوتنسیومترها، انکودرها، سنسورهای فشار، سنسورهای مغناطیسی، یا سنسورهای اولتراسونیک عمل میکنند. اطلاعات اندازهگیری شده توسط سنسور به سیستم کنترل مرتبط منتقل میشود تا بتواند عملکرد جک پنوماتیک را کنترل و مانیتور کند.
استفاده از سنسورهای جک پنوماتیک به کاربران امکان کنترل دقیقتر و ایمنتر از جکهای پنوماتیک را میدهد و در برنامههای صنعتی، اتوماسیون، رباتیک، و سیستمهای اتوماتیک کاربرد دارد.
انواع جک پنوماتیک در صنعت و کاربرد آن ها
پیش از آنکه درباره انواع جک پنوماتیک بگوییم،باید بدانید که در بازار فروش مدل های بسیاری برای جک پنوماتیک موجود است. و بر اساس مشخصاتی که برای هر مدل در نظر گرفته شده به دسته های مختلفی تقسیم می شود یکی از دسته بندی های ان در ارتباط با مگنت قطعه ای که در جک به کار رفته است میباشد که به دو نوع مگنت دار و بی مگنت شناخته می شود.همچنین بر اساس طراحی ظاهری ساختار سیلندر بادی دسته بندی دیگری موجود است که عملکرد ان به دو قسمت تقسیم می شود:
جک بادی خطی پنوماتیک که بر اساس حرکت رفت و برگشت شفت است
جک بادی چرخشی پنوماتیک و حرکت شفت به صورت دورانی
سیلندر های پنوماتیک خطی
سیلندر های پنوماتیک خطی بوسیله ی نیروی هوای فشرده باعث حرکت رفت و برگشتی شفت می شوند.جک های خطی پنوماتیک خود به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
یک کاره یا یک طرفه
دو کاره یا دو طرفه
جک پنوماتیک یک طرفه( Single acting cylinder)
این سیلندر ها فقط از یک سوی کورس حرکتی خود کار انجام می دهند. در جک های پنوماتیک یک طرفه هوای فشرده از یک طرف وارد محفظه سیلندر شده و باعث حرکت پیستون می شود. بعد از قطع شدن فشار هوا,فنری که پشت پیستون قرار دارد هوای داخل محفظه را خالی می کند و پیستون به مکان اولیه کورس حرکتی خود باز میگردد و مجدد با باز شدن مسیر هوای فشرده پیستون به حرکت در می اید.
کاربرد سیلندر های پنوماتیکی خطی یک طرفه
جهت پرس کردن قطعات
ساخت گیره های پنوماتیکی
جدا کردن قطعات از قالب های ساخت
فشرده سازی و پرس و…
مزیت سیلندر های خطی یک طرفه
مصرف هوای کمتر به دلیل استفاده از فنر
در حالت عادی و بدون وجود هوای فشرده جک بدون حرکت است
استفاده از شیر3/2
معایب سیلندرهای خطی یک طرفه
در کورس های بزرگ در دسترس نمی باشد
سرعت کورس فنردار قابل تغییر و یکسان نمی باشد
فنر مقداری از نیرو را که معمولا 10 درصد است هدر می دهد
مشخصات جک های یک طرفه پنوماتیک
فنر جک های یک طرفه با ایجاد مقاومت در مقابل هوای فشرده همراه است و این موضوع باعث کاهش هوای فشرده شده (حدود 10 درصد) می شود
طول کورس فنر در جک های یک طرفه محدود می باشد و این موضوع میزان خروجی سیلندر را با محدودیت مواجه می کند
مصرف هوا تنها در زمانی که جک حرکت دارد
توقف دقیق جک حتی زمانی که فشار هوا قطع شده باشد
جک پنوماتیک دو طرفه(Double acting cylinder)
همان طور که از نام جک پنوماتیک دو طرفه پیداست ،این سیلندر ها در هر دو طرف کورس حرکتی خود قادر به انجام کار هستند. تفاوت این مدل با سیلندر های خطی یک طرفه در این است که در مدل دو طرفه از فنر برای بازگرداندن پیستون استفاده نمی کند و وظیفه بازگرداندن پیستون به محل اولیه ان بر عهده فشار هوای فشرده ای است که از سمت دیگر پییستون وارد می شود.در جک های پنوماتیک دو طرفه که با دو میله پیستون کار می کند میزان نیروی فشرده در هر دو طرف با یکدیگر برابر است.این موضوع به دلیل یکسان بودن سطح دو طرف پیستون است.اما در جک های دو طرفه ای که با یک میله پیستون کار میکندد میزان نیروی هوای فشرده شده در دو طرف جک یکسان نمی باشد.در این حالت قسمتی از هوای فشرده شده در سمت میله پیستونی از بین می رود.این میله پیستونی در وضعیت اتصال به پیستون باعث حذف قسمتی از سطح تحت فشار هوای فشرده می گردد. با بستن شیر شرایط تخلیه هوای فشرده از جک فراهم می شود و هوای فشرده شده امکان بازگشت پیستون به مکان اولیه را فراهم می نماید.
موارد استفاده جک پنوماتیک دو طرفه
جک پنوماتیک دو طرفه برای حرکات و جابه جایی های خطی کاربرد دارد.موارد مورد استفاده ان عبارت است از:
سوراخکاری
برش
پاییین اوردن قطعات
پرسکاری
فشرده سازی قطعات
مشخصات جک پنوماتیک دو طرفه
در هر دو طرف رفت و برگشت از جک استفاده می شود
ساختمان ان بسیار ساده است
با ترکیب کردن دو عدد از این جک ها امکان متوقف کردن شفتدر چند نقطه موضعی وجود دارد
سیلندرهای پنوماتیکی چرخشی(روتاری)
تفاوت جک پنوماتیک خطی با چرخشی در نوع حرکت سیلندر می باشد.این جک به مدل روتاری هم شناخته می شود.در سیلندر های پنوماتیک چرخشی پیستون به جای حرکت رفت و برگشتی دارای حرکت دورانی است و در واقع شفت متصل به پیستون حرکت چرخشی دارد. حرکت دورانی شفت می تواند به صورت محدود یا نا محدود (360 درجه)باشد.اگر شفت به صورت نامحدود بچرخد به ان موتور پنوماتیکی هم گفته می شود.
جک پنوماتیک قلمی
جک پنوماتیک قلمی یکی از انواع جکهای پنوماتیک است که طراحی و ابعادی شبیه به یک قلم (pen) دارد. این جکها به منظور ایجاد حرکت خطی و دقیق در برنامههایی که نیاز به کنترل دقیق حرکت دارند، مورد استفاده قرار میگیرند.
جک پنوماتیک قلمی معمولاً دارای سیلندر پنوماتیکی کوچکی است که هوای فشرده را درون آن جمع میکند تا نیروی لازم برای حرکت خطی را ایجاد کند. این جکها معمولاً برای کاربردهایی مانند انتقال قطعات کوچک، انجام عملیات دقیق در صنایع مختلف مانند الکترونیک و دستگاههای پزشکی، و همچنین در رباتیک و اتوماسیون صنعتی استفاده میشوند.
ویژگی اصلی جک پنوماتیک قلمی این است که دقت بسیار بالا و حرکت خطی کنترلپذیر دارند. همچنین، طراحی کوچک و قابل حمل آنها امکان استفاده در برنامههایی با فضای محدود را فراهم میکند. این جکها معمولاً با شیرهای کنترلی دقیقی تجهیز شدهاند تا حرکت خطی را به صورت دقیق و با سرعت تنظیم شده انجام دهند.
نصب و نگهداری از جک پنوماتیک
مواردی در ارتباط با نصب و نگهداری جک های پنوماتیک وجود دارد که به بررسی ان می پردازیم.
وزن سیلندر پنوماتیک
دقت در انتخاب سیلندر پنوماتیک به (وزنی که قرار است سیلندر متحمل شود) و در نظر گرفتن قطر دهانه متناسب با وزن آن.
تمیزی
تمیز بودن هوای فشرده مورداستفاده بسیار مهم استبنابر این هنگام اتصال به تمیز بودن محل ورودی هوا توجه کنید با وارد شدن گرد و خاک و الودگی عمر جک بادی کاهش می یابد بنابراین اگر از سیلندر استفاده نمی شود حتما باید درپوش ان را بست.
استفاده از واحد مراقبت
پیش از سیلندر از واحد مراقبت استفاده می شود جک پنوماتیک می تواند نیروی قابل تحمل ویژه ای را حمل کند بنابراین باید از وارد شدن بارهای اضافی به شافت و بدنه پرهیز شود
تنظیم دما
دما در جک نیوماتیک اهمیت ویژه ای دارد در صورتی که از دماهای منفی استفاده شود باید اقداماتی در جهت جلوگیری از یخ زدگی انجام شود
تنظیم سرعت
اقداماتی که در این مرحله انجام می دهیم این است که شیر کنترل سرعت را فقط تا نصفه باز کنید و مرحله به مرحله رگلاتور را تنظیم کنید سپس ضربه گیر جک را وصل کنید برای سیلندر های حساس از فیلتر های مش بندی شده ریز استفاده کنید